Oriënteren en Beslissen in Slimme Product Exploratie

Situering

De transitie naar slimme, geconnecteerde producten is volop aan de gang en is één van de belangrijkste toekomsttrends en tegelijk een groeimarkt. Ook voor Vlaanderen is voor een toenemende groep van bedrijven de transformatie een noodzaak om internationaal competitief te blijven. De doelgroep, bestaande uit bedrijven die een slim product (willen) vermarkten, dient haar huidig productgamma ter waarde van 2,85 miljard Euro omzet te converteren tot slimme producten à rato van meer dan 20% per jaar [1]. Een snellere conversie betekent een significant competitief voordeel op de Europese en de wereldmarkt.
Bij een bevraging bij de Vlaamse doelgroep blijkt dat maar liefst 60% moeilijkheden ondervindt met het bepalen van welke waarde ze precies met slimme producten willen creëren. Daarenboven is de opbrengst niet altijd volgens verwachting en blijken er meer risico’s te zijn dan voorzien.
Deze problematiek van ‘smart product paralysis’is structureel van aard. Enerzijds is er de keuzestress door de explosie van potentiële slimme product functiesdie mogelijk worden dankzij de snelle evolutie van slimme technologie. Anderzijds wordt het risico hoger omdat nieuwe expertisedomeinen dienen aangesproken te worden die buiten die van het bedrijf liggen en omdat er een belangrijke impact kan zijn op het business model van het bedrijf.
Vandaag bestaan er verschillende (onderzoeks-)initiatieven in het domein van slimme producten. Ze focussen zich echter voornamelijk op technologieontwikkeling en de toepassing van die technologie in een bepaald applicatiedomein. In het voorliggend project willen we ons specifiek richten op de exploratiefase van slimme producten door het opbouwen van een gestructureerde aanpak om bedrijven te helpen zich efficiënter, sneller en succesvoller te oriënteren m.b.t. slimme producten.

Algemeen doel (wat, voor wie)

Het project richt zich op Vlaamse bedrijven die hun productgamma dienen te “verslimmen” om hun competitiviteit te behouden of te versterken. Het betreft vandaag een 400-tal bedrijven in diverse sectoren. Ook startups en scaleups behoren tot de doelgroep. Het project richt zich op 2 “exploratie” uitdagingen:

  • Snelle convergentie naar een onderbouwde go/no-go beslissing betreffende de slimme-product strategie en bijhorend business model. Hoe ga je als bedrijf om met die grote hoeveelheid aan opties? Hoe blijf je de concurrentie voor met een goed onderbouwde slimme productbeslissing?
  • Complexiteitsbeheersing. Slimme producten zijn per definitie het resultaat van een multidisciplinair ontwikkelingstraject. Hoe absorbeer je de nodige nieuwe expertisedomeinen?

Concrete doelen

De problematiek van de smart product paralysis zal worden aangepakt via een coherente verzameling van productexploratie-instrumenten aangepast aan de specifieke context van slimme producten:

  • Uitwerking van een aantal concrete scenario’s voor slimme producten die met bewezen succes zijn toegepast als model voor de slim-product idee validatie van het bedrijf.

[1] EU studie: Definition of a Research and Innovation Policy Leveraging Cloud Computing and IoT Combination, final report, door IDC en TXT, 2014.